Falder du også i ‘app-fælden’ på Facebook?

Læser du betingelserne for brugen af apps på Facebook? Måske siger du ja til mere, end du er klar over.
Læser du betingelserne for brugen af apps på Facebook? Måske siger du ja til mere, end du er klar over.

Høster du korn i Farmville, hører musik på Spotify eller tager billeder via Instagram?

Og er din profil på Facebook helt eller delvist privat?

Så er du ligesom mange andre højst sandsynligt faldet i ‘app-fælden’, hvor du tillader virksomheder udefra at læse med, når du liker, deler og skriver med dine venner i beskeder og grupper – også selvom din profil ikke er offentlig.

Langt de fleste apps har virksomheder som afsendere, der ikke er Facebook
Sagen er nemlig den, at det ikke kun er virksomheden Facebook, der har adgang til de informationer, du deler med venner og bekendte i grupper og (private) beskeder.

Hvis en virksomhed står bag en app, som du installerer ved at acceptere betingelserne for brugen af app’en, kan virksomheden få adgang til næsten hvad som helst.

Hvis virksomheden i app-betingelserne beder om lov til at læse dine private beskeder i indbakken, må de det, hvis bare du har klikket på ‘godkend og acceptér betingelser’.

Det har virksomhederne både mulighed for og retmæssigt lov til. Du har jo klikket på ‘godkend’ – og det er dit eget ansvar at få læst betingelserne.

Du kan lære mere generelt om tilpasningen af dine apps på Facebook hér (du skal være logget ind på Facebook).

Problemet er, at du ikke læser betingelserne for apps
Alt for få læser dog betingelserne. 30 % af danskerne læser aldrig vilkårene for brugen af Facebook, og 27 % læser kun vilkårene nogle gange.

Det er et problem, at brugerne ikke er klar over, hvad de siger ja til. For så snart, du har givet en app-virksomhed lov til at læse med, kan de i princippet bruge dine informationer til, hvad de vil. Hvad enten det er en reklame, hvor dit navn og billede fremgår i en reklame for en tilfældig tandpasta eller – endnu værre – optræder i en pornografisk sammenhæng.

Gratis apps er ikke gratis
Du betaler muligvis ikke for dine apps på  Facebook i kroner. Men du betaler i en anden valuta: Dine (private) informationer. Oplysninger om dig, dine venner, likes og delt indhold er guld værd for virksomhederne, der har købt sig adgang til din profil via apps gennem Facebook.

Hvis du har Farmville installeret, kan du for eksempel risikere at have givet spilproducenten, Zynga, adgang til dine statusopdateringer, likes, (private) beskeder og billeder.

Zynga kan så bruge dine oplysninger til at målrette reklamer lige netop dig.

Derved kan virksomheden tegne sig et billede af, hvem du er som person – og lave reklamer, der spiller på lige netop det, du liker, skriver og deler på Facebook.

Alternativt kan Zynga videresælge dine informationer til en anden virksomhed, der kan bruge dine oplysninger, billeder og venners oplysninger og billeder i reklameøjemed.

Sådan får du styr på dine privatindstillinger i forhold til apps:

  • Læs betingelserne for brug, når du installerer Farmville, Spotify eller lignende apps.
  • Læg i betingelserne mærke til ord som ‘groups’ (/grupper), ‘ inbox’ (/indbakke) og ‘personal information'(/personlig information). Og klik nej, hvis app’en spørger om informationer, du ikke har lyst til at dele.
  • Afinstallér de apps, du ikke bruger – eller som du ved en fejl er kommet til at installere. Du finder en oversigt over dine installerede apps hér (du skal være logget ind på Facebook).

Læs mere: Det får Facebook ud af at videresælge informationer om dig

Foto, tegning: HubSpot via photopin cc

Foto, Spotify: Blixt A. via photopin cc

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *